Mirjam Walter, Tomasz Skibicki / UNHEIM / 8.8. - 5.9.2021

Eröffnung: Samstag, 7.8.21 18:00-21:00 Uhr

Am 07.08.2021 eröffnet der kunstbunker die Ausstellung „UNHEIM“ von Mirjam Walter und Tomasz Skibicki. Das Konzept der Ausstellung wurde von den beiden Absolvent*innen und Debütant*innenpreisträger*innen (2020) der AdBK Nürnberg eigens für die Räume des kunstbunkers entwickelt und ist dort nun als Doppeleinzelausstellung mit dialogischem Charakter zu sehen.

UNHEIM impliziert eine Ablehnung der Idee von territorialer Heimat, die mit Sesshaftigkeit verbunden wird und welche gleichzeitig für Künstler*innen schwer durchzuhalten ist. UNHEIM ist irgendwie eine Art von heimlich (Freud- Das Unheimliche) so wie künstlerisches Handeln häufig eine Form der Selbstausbeutung ist, die gleichzeitig Selbst konstituierend und Selbst abschaffend wirkt. Dabei ist Abschaffung als Gegenteil von Zerstörung zu verstehen. Im Bewusstseins des UNHEIMs ist der Ausschluss den jeder Einschluss produziert. UNHEIM beinhaltet eine Sehnsucht nach Zärtlichkeit und Geborgenheit.

Samstag 21.8.21
19:00 Uhr Katalogrelease* Mirjam Walter I AM NO BODY LIKE A HOUSE IS NOT A HOME
20:00 Lecture Performance Simone Körner
danach: Omni Love Bar (Veronika Haller & Friends)

Mirjam Walters Malereien performen Posen, denen ein Außen fehlt. Gesten des Ausdrucks und Gesten der Sehnsucht verbinden sich zu einem dissonanten Geflecht, verhandeln die Widersprüche der Gegenwart und füllen den Raum zwischen den Bildern mit körperlichen Ambivalenzen. Mirjam Walter (*1993) hat von 2014 bis 2019 an der AdBK Nürnberg studiert.

Tomasz Skibicki produziert Installationen, Skulpturen und Filme auf der Grundlage einer von ihm entwickelten Arbeitsmethode. “The Hoarder-Gatherer” ist eine nomadische Praxis in welcher Denkprozesse in der Art eines forensischen Wissenschaftlers bei einer Autopsie vollzogen werden. Verlassene Orte und vergessene Geschichten werden untersucht und als vernakuläre Zeichen in die Arbeiten wieder aufgenommen. Tomasz Skibicki (*1991) hat von 2010 bis 2015 an der AdBK Nürnberg studiert, absolvierte 2017 bis 2019 ein Masterprogramm am Sandberg Institute in Amsterdam wo er gegenwärtig artist in residence an der Rijksakademie ist.

*Der Katalog von Mirjam Walter erscheint im Verlag Hammann von Mier mit Texten von Alexandra Hojenski, Simone Körner und einem Interview zwischen Annette Hans und Mirjam Walter und wurde gestaltet von Raphael Mathias.

 

UNHEIM is a double solo exhibition organized by Mirjam Walter and Tomasz Skibicki – the winners of last year’s art-academy Nuremberg debutant-prize. The exhibition was developed by the artists especially for the space of the Kunstbunker eV.

One function of a bunker can be to protect the human being from the outer world. The inner shell is invisible from the outside, the space is only revealed once you are inside. It is a self sufficient space and completely isolated, there is no daylight and no sense of time.

UNHEIM is a fictional noun formed from the German adjective “unheimlich”. “Uncanny” is the English translation of “unheimlich” and a more literal translation would be “unhomely”. The word `heimlich‘, which is the opposite of `unheimlich‘, means familiar and agreeable, though by extension of this agreeableness there is also the implication of concealment and keeping that which is unpalatable out of sight.

In order to get a better understanding of UNHEIM it is worth looking into Sigmund Freud’s essay `The Uncanny‘, where he claims that the ‚uncanny‘ (unheimlich) refers to the uneasy sense of the unfamiliar within the familiar, the unhomely within the home. We learn from Freud that when we have an uncanny experience, we feel like there are ghosts in our house.

Both artists left the city of Nuremberg after graduating from the Academy and their show at the Kunstbunker can be seen as homecoming.

Dealing broadly with domesticity, architecture, fiction and space, Skibicki’s video-work Śóuvęńir is made of a series of fragments, edited footage and analogue visual effects, merged with messages Skibicki exchanged with artists Stachu Szumski in a narrative-like attempt to interpret vulgar signs and other materialized abandoned traces of Polish presence in the Netherlands.

Specifically a graffiti reading “każdy ma prawo do szczescia ale nie każdy ma szczescie do prawa” / “everybody has the right to be lucky but not everyone is lucky to have rights” becomes a pareidolic trace enacting The Hoarder-Gatherer machine’s non-linear narrative’s attempt of translating the unpolished traces left in the building in active constituents of its world-building narrative.

In Śóuvęńir such a narrative is based on the notion of origin: the artist’s body familiarizes with the building through a network of graffiti, whose content and language project him back to an origin, transforming his presence in space in an encounter.

In Tomasz Skibicki’s work the ghostly space of the domestic becomes a cultural and sociopolitical signifier allowing a direct and embodied access of the artist body to the theme.

Tomasz Skibicki produces installations, sculptures, and films based on what he likes to call “firsthand encounters with second-hand stories”. The Hoarder-Gatherer’ is a research practice he has developed, where he comes into personal contact with vulgar culture objects and vernacular signs. In such investigative moments, he produces immersive video works, where he considers technique as special effects. Technique also plays a central role in the sculptures he produces. An attempt to refine traditional crafts such as wood carving and assembling to produce works that are riddles in personal and arcane narratives.

Mirjam Walter’s paintings perform poses that lack an outside. Gestures of expression and longing are combined to form a dissonant braiding, negotiating the contradictions of the present, filling the space between images with physical ambivalences.


Mirjam Walter, Ausstellungsansicht


Mirjam Walter, Portia 140 x 200 cm, Mischtechnik auf Baumwolle, 2021


Mirjam Walter, Ausstellungsansicht


Mirjam Walter, o.T. (Heftseite), 29,7 x 42 cm, Bleistift und Öl auf Papier, 2020


Mirjam Walter & Tomasz Skibicki, Ausstellungsansicht


Mirjam Walter, Live with me like I live you, 130 x 190 cm, Mischtechnik auf Baumwolle, 2021


Tomasz Skibicki, dummy I - enemy outside, enemy within, enemy above, enemy below, Geformtes Sperrholz, Eidotter


Tomasz Skibicki, hóąrdęr gąthęręr - the effort of separating coincidence from cause-and-effect, getauschte Trennwände, handgefertigte Holz Ketten, handgefertigtes Holz Kabel


Tomasz Skibicki, Ausstellungsansicht


Tomasz Skibicki, Ausstellungsansicht


Tomasz Skibicki, Ausstellungsansicht


Mirjam Walter, Ausstellungsansicht


Mirjam Walter, Ausstellungsansicht


Mirjam Walter, o.T. (Heftseite), 29,7 x 42 cm, Bleistift und Öl auf Papier, 2020


Mirjam Walter, Ausstellungsansicht


(the struggle for) - what a title stands for and how long it will last, 140 x 200 cm, Michtechnik auf Baumwolle, 2021


Ausstellungsansicht


Tomasz Skibicki, Ausstellungsansicht


Tomasz Skibicki, pająk (spider), Lachgas-Kapseln, Draht aus rostfreiem Stahl, Abzugshaker


Tomasz Skibicki, ATAMEXMACHENENACZATORRECZYWSTOSCIHD - Law of Closure, lasergravierte Gipsplatten, Konstruktionsprofile, 19-Zoll-TFT-Bildschirme, Dulltec Media Player


Tomasz Skibicki, śóuvęńir - meaning-making machine, HD Video, 2’23’’


Tomasz Skibicki, aha-erlebnis I - birth of delusion, Leichentuch


Tomasz Skibicki, aha-erlebnis II, handgefertigtes punching pad aus gefundenen Sarg Stoffen


Mirjam Walter, Ausstellungsansicht


Mirjam Walter, O.T., 21 x 29,7 cm, Mischtechnik auf Papier, 2021


Mirjam Walter, (…), 140 x 200 cm, Mischtechnik auf Baumwolle, 2020

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